Alment Inside
Sophie Løhde: Vi skal tænke sundhed ind i boligpolitikken
194 visninger
View transcript
Hvordan skal fremtidens nære sundhed se ud, og hvilken rolle skal de almene boliger spille i den? Velkommen til Alment Inside, hvor vi skal tale om netop sundhed, og vi skal tale om, hvordan de almene boliger kommer til at spille en rolle i fremtidens sundhed. Og det kommer selvfølgelig på bagkant af, at sundhedsstrukturkommissionen kom med en moppedreng af en rapport. 600 sider + bilag og det løse her i løbet af ugen. Og det har Sophie Løhde, indenrigs og sundhedsminister, blandt andet haft tid til at kigge på fra Venstre. Og selvfølgelig Bent Madsen, som er direktør i BL - Danmarks Almene Boliger. Og jeg hedder Lars Græsborg Mathiasen og jeg skal prøve at holde styr på denne samtale her. Sophie, som medlemmerne af kommissionen sagde flere gange, så er det danske sundhedsvæsen generelt i god stand. Men jeg tror, hvis jeg husker rigtigt, så sagde Jesper Fisker sidste år, da jeg talte med ham her på Folkemødet, der sagde han at der er sprækker i fundamentet, og det er måske ikke gearet til fremtiden. Hvis man så skal se på denne her med, at der er ulighed i sundheden, og at det ikke kun er opgaverne, men også at det er dem, der modtager opgaverne, der ligesom er af forskellig art. Hvis du ser på det nu her, hvordan er de vigtigste greb for at nå de grupper, hvor uligheden er størst med fremtidens sundhedsvæsen og i forhold til de rammer og modeller, som sundhedsstrukturkommissionen kom med? Altså grundlæggende har vi jo et fantastisk godt dansk sundhedsvæsen, som vi kan være stolte af, og som også rigtig mange andre lande misunder os. Så opgaven handler jo om at sikre, hvordan vi kan gøre et godt sundhedsvæsen endnu bedre, men i virkeligheden også at fremtidssikre det til de udfordringer, der møder os her om 5- -10-20 år, som gør, at vi er nødt til at forandre for at forbedre og dermed også geare sundhedsvæsenet til, at der kommer markant flere kronikere og multisyge osv. Og dermed jo også en massiv større udbygning af det nære sundhedsvæsen, hvor for så vidt angår uligheden, at noget af det, jeg har meget stort fokus på, er, hvordan vi blandt andet kan sikre, at der også kommer en større lighed i forhold til, hvilken adgang til sundhedshjælp man får. Der er nogle meget store forskelle i kommunerne i dag, men også samtidig et ønske om, at vi faktisk skal sørge for, at sundhedsvæsenet skal komme lidt mere til borgerne, frem for at borgerne kun skal komme til sundhedsvæsenet, der spiller i det nære sundhedsvæsen en betydelig rolle i forhold til, hvordan vi kan sikre også at nå ud til nogle grupper af mennesker, som ikke nødvendigvis lige er dem, der selv sørger for at få ringet til den praktiserende læge og booket en tid. Bent Det her med uligheden og yderområder og udsatte boligområder er også noget, kommissionen kommer ind på som nogle af de steder, hvor lægedækningen ikke er særlig god. Kortet over, hvor lægedækningen er, rammer rigtig meget i de almene områder. Hvordan mærker vi i den almene sektor det, hvis vi lige skal rammesætte den her ulighed? Jamen altså, ude i boligområderne mærker man det jo hver dag. Der er jo, der er rigtig mange ældre mennesker. Der er rigtig mange enlige, der også forskellige med psykiske udfordringer. Vi har jo i virkeligheden den dobbelte andel af folk med diabetes end dobbelt med kolon, og det er når vi ser på de psykiske diagnoser, så er det jo endnu højere i virkeligheden. Og det skal det sådan set også være, fordi vi løfter en boligsocial opgave. Men, men, det med nærheden, det er faktisk det, der foregår i praksis derude. Altså, vi var jo sammen på besøg ude i Aalborg Øst, og sådan set. Og så jo mere vi også går der grave i det, jo mere kan vi faktisk se, at der er et praktisk samarbejde rundt omkring akutpladser derude. Og det vi kigger ind i lige nu der sammen med kommuner og boligorganisationer. Og vi er faktisk blevet helt væltet bagover af kommunalpolitikernes henvendelser. Det er der. Det vil vi simpelthen mere. Kan vi udbygge det her fælles hus, sådan så der kan komme nogle klinikker ind i det? Kan der måske komme en lille akutplads eller to ind i det. Så nu gør vi konkret. For eksempel i Varde har vi, og som tegner på det med arkitekter og det hele. Og så er der de samme kommuner og boligorganisationer. Her kunne det være rigtig, rigtig interessant, og i Grindsted og i Holstebro, så ved vi, at vi er ude i det der. Og man bare sige, at når man sådan virkelig mærker skubbe. Vi kan simpelthen ikke følge med nu i forhold til både fysiske faciliteter, men også hvordan kan vi tage de der over fem en halv tusind viceværter, som vi har? Hvordan kan man, Hvordan kan man bruge dem aktivt? Og de bliver faktisk brugt aktivt rigtig, rigtig mange steder. Men er der noget, vi så kan -systematisere og skalere? -Hvad er de største barrierer, synes du? I dag er der jo helt sikkert nogle formelle og dem vi gik ud for. Jeg tænker hvis ideen er rigtig, rigtig god, så finder man nok ud af at fjerne dem her. Så det vi sagen i der er der nogle samarbejdsmodeller der kan standardiseres, Og er der også noget uddannelse, sådan som man som kommune og region kan sige? Hvis vi skal varetage noget af den her opgave, så skal man også af en eller anden grund kvalitet. Er der så også noget i virkelig noget grunduddannelse? Ikke at vi skal uddanne vores vores medarbejdere. Vi så verden til SOSU, men der er noget. For eksempel demens spottere, som vi jo har i faktisk også i Aalborg. Altså uddannet viceværterne til at lige se. Okay, her er der faktisk tegn på begyndende demens, og så ved man godt, hvor man skal henvende sig, hvis der er nogen, der har brug for den hjælp. Og så i virkeligheden er det forholdsvis lavpraktisk. Men hvis man kan lave systemet under, så er der i virkeligheden -rigtig mange muskler i det. -Men så vil du også gerne ud og kigge på rigtig, rigtig mange eksempler i den her proces og skal sikkert også blive ved med at. Hvad der er af disse forskellige muligheder, som allerede er uden for de rammer og de modeller, som bliver foreslået her. Hvor ser du altså nu, spurgte du Bente. Hvad kan der være i vejen? Men hvor ser du så den almene sektor spille en rolle i fremtidens sundhedsvæsen? Det gør jeg i forhold til at leve op til det, vi gerne vil have med at sundhedsvæsenet skal i højere grad komme til borgeren, frem for at borgeren skal komme til sundhedsvæsenet. For der kan vi snakke om og kan levere sundhed ud i det nære helt tæt på. Og vi kan oven i købet gøre det også i forhold til nogle mennesker, som vi gerne vil give en meget bedre hjælp end det, vi er i stand til i dag, ved at vi også gør det på deres præmisser og ved, at sundhedsvæsenet kommer til dem og er ved dem. Og det synes jeg har nogle kæmpestore potentialer der. Jeg synes, det var meget inspirerende også at besøge Aalborg Øst i forhold til at sikre, at vi også på den måde for tænk tingene sammen for også at bekæmpe uligheden i sundhed, fordi den er både geografisk, men også social. Og her er det sådan set en noget magisk tænkning i forhold til og faktisk kunne -gøre noget ved begge dele. -Men vi har jo det her reform kommissionen slået fast på et tidspunkt. Vi har lidt svært ved at få de her siloer til at tale sammen i Danmark, og det er også noget af det, du ser som sundhedsvæsenet. Som et godt eksempel på, at der er nogle siloer, som måske ikke taler godt nok sammen også i forhold til at få skabt den nære sundhed. Ja, og de siloer har vi mange steder, og det er jo noget af det også. Kommissionen synes jeg, har nogle gode og stærke også tværgående anbefalinger til. Der er en silo, der også handler om, at vi har altså vi ikke får udnyttet det fulde potentiale ved, at vi et et land, der har vel nogle af verdens allerbedste sundhedsdata. Hvorfor bliver vi ikke bedre i stand til at dele dem på tværs af det samlede sundhedsvæsen, for at vi kan levere en bedre og højere kvalitet for for borgeren? Hvorfor er vi ikke bedre til at sikre, at når man har opfundet den dybe tallerken et sted med for eksempel når det gælder teknologiske løsninger, andet, så behøver vi ikke at opfinde den igen. 97 Andre kommuner eller i fire andre regioner, hvis det er ligesom slået fast, at det virker. Og det er også omkostningseffektivt et sted. Og der skal vi have noget skalering i kraft, så vi ligesom kan sørge for, at der også bliver nationalt mast igennem de steder, hvor vi altså ikke bare skal vente på, at blomsterne bliver ved med at blomstre og sået nogle nye frø og andet. Fordi det kan vi ikke vente på, og det kan patienterne heller ikke være tjent med. Men da vi talte om det her vi ved jo godt, der går et rivegilde i gang, eller hvad? Sådan en diskussion, hvis man kan sige det med jysk underdrivelse. Her over de næste par uger, og der bliver pres på de her politikere, der skal lave et forhandles klima senere på efteråret. Men men vi vil jo gerne prøve og sørge for at holde bolden på på menneskerne dem som er hos os. Hvad er dit ønske til Sophie og politikerne i den proces, der kommer nu? Der er i virkeligheden to forhold, for det er fuldstændig rigtigt. Der er nogle, nogle, nogle lidt større. Nu overvejer jeg da lige en debat for et øjeblik siden, hvor der både var regioner og kommuner til stede, og det er klart hele det der. Den der strukturelle ting, det vi holder hoved og fokus på. Det er jo fuldstændig menneskene ude lokalt i boligområder, uanset hvad man skulle finde på af forskellige løsninger. Så det vi kan bidrage med med nogle lokale faciliteter, et bedre samarbejde i forhold til de medarbejdere, som vi har der. Det tænker jeg det. Uanset hvad man vælger, er der i virkeligheden brug for det. Og det er jo sådan set den, som vi også tidligere har talt om. Den der lidt centrale kobling, der så vil være her med, at når man tænker sundhedspolitik, så tænker man også boligpolitik, for det vil jeg godt stå og tale om alle de her ting og alle de her potentialer. Men hvis vi ikke får koblet disse ting sammen her henover løbet af efteråret, så har vi bare en vision, men ikke nogle resultater på den. På den lidt længere bane og jeg ved godt det. Ikke er en bane, men men man kan jo godt snakke flere mulige politiske pakker sammen, for vi kan. Multitaske. Vi kan godt håndtere mere end sikkerhed. Så kan du muligvis også begge to, men hvis vi gerne vil lave boligpolitik ting sammen med sundhedspolitik, er der så også en mulighed for at set fra din stol? Helt bestemt. Og den mulighed og det vindue der er åbent nu for os og at gøre det. Og det vil også være noget, vi fra regeringens side har fokus på, og det er, at vi senere efter sommerferien vil komme med vores udspil til til en egentlig sundhedsreform, fordi der er et kæmpestort potentiale. Og det vil vi gerne være skal være med til også at sikre, at vi får sat fokus på. Jeg ved, I skal videre til en masse debatter. Tak fordi I havde tid til at tale med mig her og tak til alle jer for især at lytte med. I kan selvfølgelig finde alle mine interesser både som podcast og som video, der hvor især og lytter stickers gerne en anmeldelse med ris eller ros. Husk at almen information fra BL Danmarks Almene Boliger.